A közel 10 éves politikai és jogi huzavona után átadott létesítmény számára 2018 volt az első év, amikor már "élesben" üzemelhetett. Sajnos pénzügyi szempontból egyelőre teljes a kudarc, és a jövőbeli kilátások sem sokkal jobbak.
Fördős Attila a váci mélygarázs átadó-ünnepségén | Fotó: vac.hu
A februári testületi ülésen elfogadásra került a Váci Városfejlesztő Kft. utolsó 2018-ra vonatkozó beszámolója, így most már pontos képet kaphatunk arról, hogyan teljesített első működési évében a cég által üzemeltetett váci mélygarázs.
A létesítményt 2017 nyarán 1 milliárd 675 millió forintért vette meg a váci önkormányzat a beruházást hitelező Raiffeisen Banktól. Ezt az összeget, valamint további 325 milliót, ami az elmúlt években befejezetlenül álló épülettorzó állagromlásainak javításához kellett, a kormány állta a központi költségvetésből. A mélygarázs a nagyközönség számára végül 2017 decemberében nyílt meg, 9 évvel (!) az eredetileg tervezett átadási határidő után. Ezzel párhuzamosan 2018. január 1-től az évekig ingyenes térfelszíni parkolás újra fizetőssé vált Vácon. A terv az volt, hogy a térfelszíni parkolás 400 forint/órás tarifájával szemben, a mélygarázs 200 forint/órás díja bevonzza majd a környéken parkolókat. A 2018-as eredmények egyelőre nem igazolják a várakozásokat:
a mélygarázsból kicsivel több, mint 13 millió forint parkolási díj folyt be, szemben az üzemeltetésre elköltött 53 millióval. Azaz 40 milliós veszteséggel nyitott a létesítmény.
Érdemes megjegyezni, hogy mindeközben a térfelszíni parkolás fizetőssé tétele azonnal hozott nagyjából 69 millió forintot a városnak.
A 2019-es költségvetés parkolásra vonatkozó tételei (az összegek ezer forintban értendőek) | Forrás: vac.hu
Sajnos a jövőbeli kilátások sem túl biztatóak. A 2019-es költségvetés szerint a város vezetése az üzemeltetési költségek növekedésére számít, miközben még alacsonyabb, alig több, mint 10 milliós bevételt remélnek a mélygarázstól az idei évben. Ez nagyjából 55 millió forint veszteséget jelenthet.
Az eredeti tervek szerint a létesítmény 11 év alatt termelte volna ki a bekerülési költségét, igaz az akkori elemzésben még egy magasabb, 280 forintos óránkénti parkolási díjjal számoltak. Ez jelenleg teljesen irreális várakozásnak tűnik.
10 év kellett hozzá - de miért?
A váci mélygarázs építésének ötlete a Március 15. tér és a Széchenyi utca 2003-ban kezdődő rekonstrukciója (főtér-főutca program) idején került komolyan az akkori önkormányzat napirendjére. A kialakított sétálóövezetek miatt ugyanis 200 parkolóhely szűnt meg a belvárosban, melyeket valamilyen módon pótolni kellett. 2006 szeptemberében még viszonylag nagy többséggel támogatták a képviselők egy 320 férőhelyes mélygarázs megépítésére szóló szerződés megkötését. Az októberi önkormányzati választás után azonban kiegyenlítettebbé váltak az erőviszonyok a testületben.
Ezt követően a fideszes képviselők bíróságon támadták meg a mélygarázsra kötött szerződést, mondván, hogy a szavazás idején nem voltak minden szükséges információ birtokában, így nem tudhatták, hogy a város számára előnytelen a megállapodás. A főtér-főutca program projektvezetője, Kármán Ferenc, illetve a környék üzlettulajdonosai és lakói már akkor is próbálták felhívni a figyelmet, hogy a pereskedés miatt jelentősen csúszhat az átadás. Végül a politikai haszonszerzés lehetősége felülírta az aggódó hangokat, így majd egy évtizedig egy hatalmas gödör tátongott Vác belvárosának szívében.
Legyél képben Vácon! Kövess minket Facebookon: facebook.com/vacihirlap