Korábban írtunk róla, hogy első működési évében 40 millió forint veszteséget termelt a váciaknak a 10 év alatt elkészült mélygarázs. Miközben kiderült, hogy a takarítására szerződtetett céget napokkal az átadó-ünnepség előtt jegyezték be, és egy olyan pályázaton választották ki, ahol őrző-védő cégek indultak el egy takarítási megbízásért. Ilyen előzmények után kíváncsiak voltunk hogyan teljesít idén a létesítmény pénzügyi szempontból. A Váci Városfejlesztő beszámolói alapján a mélygarázs januártól júliusig több, mint 20 millió forint veszteséget halmozott fel, miközben átlagosan 30 százalékos kihasználtsággal működik.
Fördős Attila a váci mélygarázs átadó-ünnepségén | Fotó: vac.hu
A számok azt mutatják, hogy januárban a költségeket még nagyjából fedezték a bevételek, onnantól kezdve azonban minden hónapban legalább 2 millió forinttal több volt a kiadás, mint a bevétel. Áprilisban ez a különbség kitette az 5 milliót is. Így idén július végén már 20.479.439 forintnál állt a veszteségszámláló. A létesítmény kihasználtsága 30 százalék környékén stagnál.
A mélygarázs havi bevételei és kiadásai 2019-ben
Sajnos a beszámolókból kevés részlet derül ki arról, hogy pontosan milyen tételeket takarnak az üzemeltetési költségek. Annyit lehet tudni, hogy a létesítmény takarítására, a 2018-as dokumentumok alapján havi 990.000 forintot költ a város.
A munkát az a Turul-Hungary Kft. végzi, amelyet 2017. december 8-án alapítottak, nagyjából egy héttel a mélygarázs átadása előtt.
A Vácért Lokálpatrióta Egyesület akkori cikkéből kiderült, hogy a frissen alakult cég meghívásos pályázaton nyerte el a munkát, ahol referenciát is felmutatni képes takarítócégek helyett két őrző-védő céggel kellett versenyeznie. Külön érdekesség, hogy az egyik versenytárs az az NBH Security Kft. volt, amelynél Czinege Pál, a Turul-Hungary alapítója is dolgozik. Czinege a Facebook-oldalán található posztjai alapján a jelenlegi városvezetés elkötelezett támogatója.
A Turul-Hungary Kft. cégadatai | Forrás: ceginformacio.hu
A bevételi oldalon is vannak problémák
Habár a fő problémát az elszálló kiadások jelentik, fontos kiemelni, hogy önmagában a költségek csökkentése még nem biztosítaná az üzemeltetés sikerességét. Hiszen az eredeti tervek szerint a létesítmény 11 év alatt visszahozta volna 2 milliárd forintos bekerülési költségét. Ehhez évente majdnem 200 milliós profit kellene, ami még akkor is irreális elvárásnak tűnik, ha a jelenlegi 200 forint/órás parkolási díjat felemelnék az akkori tanulmányban használt 280 forint/órára.
Legyél képben Vácon! Kövess minket Facebookon: facebook.com/vacihirlap